Tai Chi Chuan

Sterk als een houthakker
Soepel als een kind
Stil als een wijze

 

 

In onze club beoefenen we een traditionele lange vorm uit de Yang-stijl. Deze bestaat uit 134 bewegingen onderverdeeld in 3 delen. Het beoefenen van het eerste deel van de vorm laat de beoefenaar al vrij snel toe de inhoud van bovenstaande spreuk aan de lijve te ondervinden.

Oorsprong
Tai-Chi was in het verre verleden hoofdzakelijk een gevechtskunst (zoals jiu jitsu, aikido, karate en judo) dat zijn oorsprong vindt in het oude feodale China.
Het was voornamelijk een verzameling technieken om een tegenstander al dan niet met wapens te vloeren. Of liefst nog, definitief uit te schakelen. Deze technieken werden door de wapenmeesters aan de soldeniers van de feodale heer aangeleerd om in de voortdurende onderlinge oorlogen gebruikt te worden.
Privé personen konden die ook bij een meester aanleren om zich tegen dievenbendes, huurmoordenaars e.d. te verdedigen. Gaandeweg richtten deze meesters hun eigen scholen op waar hun kunst onderwezen werd en liefst van vader op zoon werd doorgegeven.

Door de eeuwen heen ontstonden zo specialisaties of stijlen en in onderling competitie werd de effectiviteit ervan gemeten. Bepaalde scholen kregen hierdoor meer faam en de erfgenamen ervan genieten tot op heden een bijzonder aanzien. In de Chuan versie (krijgskunst met de hand of de vuist) onderscheiden we nu een 4 à 5 stijlen waaronder de Yang stijl die we in onze club beoefenen.

Naast Tai-Chi als gevechtskunst ontstond ook een manier van individuele training, die ook als demo versie kon dienen. Dit noemen we een “vorm”. Dit is een aaneenschakeling van gevechtstechnieken zoals aanvallen, ontwijken, terugtrekken en er zitten ook een aantal schijnbewegingen in vervat. Elke school had zo zijn eigen vorm en de meest succesrijke scholen bleven tot nu bestaan.

Evolutie
Stilaan ontdekte men dat Tai-Chi niet alleen een zeer efficiënte gevechtskunst is maar dat het de beoefenaars ervan ook nog een reeks andere voordelen biedt: soepelheid en evenwicht zowel naar lichaam als van geest. Betere coördinatie in complexere bewegingen. Meer zelfzekerheid, doorzicht, openheid enz. dit alles gereguleerd door een diepe rustige ademhaling. Hoewel in sommige stijlen de hoofdklemtoon nog op het martiale ligt, wat zeker niet verkeerd is, wordt in vele scholen nu toch wel de klemtoon gelegd op andere aspecten dan louter krijgskunst.

De bewegingen worden nog steeds gedeeltelijk als hulpmiddel uitgelegd op de manier hoe men het kan gebruiken tijdens het vechten. Doch relaxatie, ontstressen, gezondheid van geest en lichaam, soepelheid en spiritualiteit zijn nu meer aan bod. Vaak wordt in Tai-Chi in de lessen daartoe gecombineerd met wuxi- en qiqong oefeningen.

Bewegingsleer en gezondheid
In de wereld zijn er verschillende bevolkingsgroepen waarin je merkt dat ziekte en gezondheid soms op een heel andere wijze benaderd worden en ook resultaten boekt. Steeds meer worden deze zienswijzen bestudeerd door wetenschappers om de waarheid en het nut ervan te achterhalen en dit mee op te nemen in hun kennis.

Chinezen en ander oosterse volkeren hebben het in bepaalde door hen beoefende geneeswijzen over meridianen (energiekanalen) die door ons lichaam lopen. Als deze energiekanalen verstoord zijn dan treden hierdoor allerlei ongemakken op die kunnen leiden tot ziektes. Bij ieder lichaamsprobleem hoort een stoornis van een energiekanaal.
Door het beoefenen van Tai-Chi Chuan zullen onze energiekanalen (meridianen) beter doorstromen en hierdoor zullen wij automatisch het lichaamsprobleem aanpakken. Stress, spanningen en verkeerde lichaamshoudingen zijn ook mede oorzaak van stoornissen in deze meridianen. Je zal  merken dat je beetje per beetje dit proces omkeert. Je zorgt niet alleen voor een betere doorstroming van je energiekanalen maar ook je rug wordt versterkt zodat eventuele vernauwingen aan de tussenwervelschijven voor minder problemen zullen zorgen. De vorm die wij leren is een aaneenschakeling van bewegingen waarbij ieder lichaamsdeel wordt aangesproken.

Een specifieke lichamelijke conditie is niet nodig. Jong en oud heeft er baat bij. Meer en meer dokters, osteopaten, psychologen en andere therapeuten adviseren hun patiënten alsmaar meer om Tai-Chi te gaan beoefenen als ondersteuning van hun genezingsproces.

Tai-Chi Chuan kan dus naast een reguliere geneeskundige behandeling een pluspunt zijn om tot een betere gezondheid te komen. Het vervangt deze niet. Tai-Chi Chuan is één van de weinige sporten die je een hele leven lang kan beoefenen. Een hoge leeftijd is zeker geen reden om te stoppen. Niet alleen het lichamelijke aspect maar ook het mentale speelt een grote rol in onze gezondheid. Door het beoefenen van Tai-Chi Chuan zal je merken dat je mentaal weerbaarder wordt. Wat zich dan ook uit in het zich beter voelen en terug een stap dichter bij een goede gezondheid.

Als besluit kan men stellen dat het beoefenen van Tai-Chi zowel op lichamelijk, mentaal als spiritueel gebied één van de beste investeringen is en resultaten van onschatbare waarde oplevert.



Tai Chi Chuan

Sterk als een houthakker
Soepel als een kind
Stil als een wijze